pondělí 12. března 2012

Lví hlavy

Zápraží a kamenné schodiště k němu ukončují sloupky z bílých cihel, ty se objevují také na fasádě domu. Na těchto sloupcích odedávna stojí květináče. Rostliny v květináči se v průběhu let pochopitelně mění. Na snímku z počátku čtyřicátých let vidíme, jak se na zápraží sluní dracéna nebo možná juka, dnes v květináčích opět celoročně roste rozchodník. 

Na zápraží sedí zleva moje prababička, moje těhotná babička a její sestra, léto 1941.

Po letech se na zápraží vrátily také dva kovové ozdobné obaly na květináč, které zřejmě pocházejí ještě z dávných bezděkovských časů a které do novostavby v třicátých letech přivezla moje prababička Antonie. Jak je  z černobílé fotografie patrné, mísy měly původně ozdobnou nohu.
Když jsem byla malá, ráda jsem si prohlížela lví hlavy, ten tradiční ornament na takovéto historizující nádobě. Kovové mísy jsou už dnes dost poznamenané časem, ale jejich lvi se mi pořád líbí.

Lví hlava unavená z horka na konci léta 2011

Lví hlava jasně se rýsující na pozadí světlé fasády, únor 2012

Žádné komentáře:

Okomentovat